sessionen udløber om: 01:00:00

Ansøgning om nedsivning af husspildevand

Information

Velkommen til Aalborg Kommunes online ansøgning for tilladelse til nedsivning af husspildevand

Der skal indhentes tilladelse til nedsivning af husspildevand fra kommunen, hvis der sker nedsivning af husspildevand. Dette gælder både nye anlæg og ved udskiftning af eksisterende anlæg.  

Ansøgningen omfatter det, der vedrører miljøbeskyttelsesloven og spildevandsbekendtgørelsen i forhold til nedsivning af husspildevand.

Forbered

I forbindelse med ansøgningen skal du uploade filer med blandt andet oversigtstegning, kloaktegning og sigteanalyse. Det er desuden muligt at uploade filer med uddybende ansøgningsmateriale med videre. Som minimum skal du have forberedt nedenstående, når du starter ansøgningen: 

  • Oversigtstegning - placering og udformning af nedsivningsanlægget på ejendommen skal fremgå
  • Kloaktegning - angivelse af afløbssystemet (inklusiv koter på ejendommen) samt hvorledes regnvand afledes
  • Sigteanalyse - af jorden hvori spildevandet skal nedsives (ved jordudskiftning eller etablering af mile er det sigteanalyse af jorden eller sandet, som nedsivningen skal foregå i, som skal vedhæftes)
  • Grundvandspejling - der skal være foretaget en grundvandspejling, og resultatet af denne skal angives (minimumsafstanden fra bund af nedsivningsanlæg til grundvandsstanden skal være 1 meter - grundvandet står højest i februar til april)
  • Bundfældningstank - skal være CE-mærket og bestå af mindst 2 kamre (Aalborg Kommune accepterer, at en bundfældningstank genanvendes, hvis den overholder standarden herfor)
  • Placering af siveareal - er den ønskede placering for anlægget i konflikt med for eksempel vandindvindingsopland, beskyttet natur eller forurenet jord

Du kan tjekke om det ønskede anlæg konflikter med interesser i området via oversigtskort på Aalborg Kommunes hjemmeside:

Se oversigtskort i Aalborg Kommunes kortløsning.

Bemærk

Vær opmærksom på, at du først må etablere anlægget, når du har fået tilladelsen. Aalborg Kommune bemærker, at anlægget skal etableres af en autoriseret kloakmester. Kloakmester skal efter etablering færdigmelde kloakarbejdet digitalt via Aalborg Kommunes færdigmeldingsblanketter. 

Visse punkter i ansøgningsskemaet kan først udfyldes, når placeringen af anlægget ligger fast, og forundersøgelserne er gennemført. Det vil være hensigtsmæssigt at kontakte en kloakmester, som kan være behjælpelig med denne del. En kloakmester kan ligeledes oplyse om anlæggets dimensioner samt udarbejde kloak- og oversigtsplan.

 

Har du spørgsmål til den online ansøgning, kan du kontakte:

Kristina Finnerup

kristina.finnerup@aalborg.dk

 

Få en liste over de spørgsmål, du skal besvare.